Produsent: Maxi
Modell: 77
Lengde: 7,7 m / 25 fot
Bredde: 2,5 m
Dybde: 1,5 m
Høyde: Kem så veit?
Vekt: 2000 kg
Motor: Mariner Sailmate
Motoreffekt: 8 hk
Køyeplasser: 5 (med mye godvilje)
LYS u/spinnaker: 1,03 (gammelt system)
Brisen, det første skipet vårt.
Hva kan sies om en Maxi 77? Mye. Det ble laget for massene i set stort antall på 70-tallet. Noe slikt som 2500 båter ble laget, noe som har gjort den til en av verdens mest populære båter. Den har blitt kalt mye, deriblandt campingvogn på sjøen, dette vil sikkert virke fornærmende for noen, men for oss var det en hedersbetegnelse! Denne populariteten var en av grunnene til vårt valg av Maxi 77.
Vi ønsket oss en førstebåt som var lett å seile, trygg, lett å omsette og rimelig. Og siden Brisengjengen er utpreget sosiale var det viktig med god plass i cockpit. Alle disse kravene fyllte Maxi 77.
En Maxi 77 er ingen skarpseiler, den stamper en del i bølger og motorløsningen vår (påhenger) er tungvint. Men dersom målet er å lære litt om seiling fra scratch er den ypperlig. Brisen deltok i et par færderseilaser også. Ikke noen imponerende plasseringer, men hyggelig allikevel. Og når Færderseilasen nevnes: Maxi 77 har egen klasse, og de fleste Maxi 77 havner sammen i havna - veldig sosialt!
Vår båt hadde pågenger, men den finnes også med inenbordsmotor. Noen endringer har skejdd på designet gjennom årene, som for eksempel røstjern som festes under skroget (vår båt hadde ikke dette). De aller fleste har blitt oppgradert til rulleseil.
Denne skuta ble beskrevet som "en flytende platform å drikke vin fra - som tilfeldigvis kan seiles". Og det stemmer vel ganske bra siden den har tung jernkjøl med bulb som gjør at masta har en sterk tendens til å peke oppover.
Etter noen år ble det bestemt at vi skulle oppgradere - takket være Brisen som hadde overbevist oss om seilingens gleder! Det var med vemod vi solgte skuta til ungdomer fra Tønsberg. Vi gledet oss stort over å se dem under Færderen 2009 hvor vi seilte ut fra Filtvedt omtrent samtidig!
Brisen beholdt navnet, så om de skulle selge skuta videre, så ta gjerne kontakt med oss slik at vi kan oppdatere denne siden med historikken.