Onsdag 8. mai kl 14.35 gikk starten for Brisen III i Skaken Race 2024. Vi deltok! Vel, de fleste av oss; Christian bar syk og kunne ikke delta. Det var derfor bare Fred-Johan (skipper), Maria (ypperstenavigatør, tolk og Bond-pike) og Erling (førstefokkeslask) som var ombord. Skipet var klargjort etter mange av kunstens regler, motivasjonen var på topp og et lite repertoar av værmeldinger var lastet ned. Planen var å bruke innkjøpt programvare for værruting for å finne beste kurs.
Startskuddet vårt gikk 14.35 og 20 minutter etter nådde vi startstreken. Det var ikke så veldig mye vind å skrive hjem om. Vi brukte lang tid på å komme oss på høyde med Horten.
Nå hadde det begynt å blåse fint. SailGrib (værrutingsprogrammet) fikk oppdaterte værdata og anbefalte å legge oss på østsiden av fjorden til vi kom langt nok sør til å krysse forbi Færder og fortsette sørover på samme kurs. De fleste andre valgte vestsiden. Uvisst hva som var lurest. I løpet av denne tiden begynte det å blåse opp, og det var meldt en del økning, så vi valgte å bytte forseil til Genua 4 mens det var lyst. Dette ga ingen merkbar reduksjon av fart, men merkbar økt komfort og redusert avdrift. Vi passerte Færder fyr rundt midnatt. Men like før vi passerte Færder kom det lantærnene til et større skip opp bak oss, og vi sjekke AISen. Der så vi to båter: Et lasteskip og en seilbåt som var å samme retning. Vi trodde først at seilbåten var en av oss uten lanterner, så vi ble litt stressa. Men etter at Maria oppdaget et digert baugspyd på "skipet" sjekka vi AISen litt nøyere. Seilbåten på AISen var skipet; det var Christian Radich som gikk for motor mot Skagen.
Etter å ha passert Færder seilte vi litt sørover før vi la kursen over mot Väderöarna. Dette gikk forrykende fort en stund. Men når vi nærmet oss kysten økte vinden, og vi endte opp med begge revene i storseilet. Bølgene var også vanskeligere enn de var midtfjords. På morgenen var vinden 10 m/s og signifikant bølgehøyde 1.6 m. Ikke all verden, men det var ikke akkurat dønninger, men det værmeldingen omtalte som kryssende bølger. Dette var vanskelig for Brisen III. I tillegg skulle vinden øke til 13 m/s og signifikant bølgehøyde til 2.3 m. Nå var det en litt kald gjeng som bestemte seg for å søke nødhavn i Grebbestad.
I Grebbestad la vi til og vurderte en good stund om vi skulle gjenoppta seilasen. Men da det ikke var meldt bedre vær i tide bestemte vi oss for å bryte.
Det var minst én annen båt fra Skagen Race i Grebbestad.
I vår klasse var det 10 som brøt og 14 som kom i mål, og totalt var det var 44 som brøt, og 59 som fullførte årets Skagen Race. Man kan vel si at vi var i godt selskap.
Når vi først hadde bestemt oss la vi oss til å sove. Etter en god lur gikk vi ut å spiste på et sted med 40 typer øl på fat. Spesielt Erling var lykkelig da. På kvelden så vi Casablanca med H. Bogart i hovedrollen da Maria ikke hadde sett klassikeren, og dermed trengte kulturell opplæring.
Etter en natt fiksa vi forseilfallet som hadde røket. Skipper ble heist opp i masta. Vi shoppa så mat og litt fra "bolaget" før vi seilte vi nordover til Ekenes på Koster. Vi seilte med Genua 4 for å få litt erfaring med det seilet i mindre vind. Det var egentlig en positiv opplevelse. 5 m/s og Genua 4 er digg på kryss.
På Koster hadde de deilig mat og vi dro gode og mette tilbake til skipet hvor vi så en African Queen (Bogart igjen). På Koster slet vi med nettsiden for betaling av havneavgift - noe som førte til mye mumling fra Erling. Etter en stund kunne han fortelle at han hadde debugget nettsiden deres, men at han nektet å fikse problemet uten betaling (#nerd).
Oppdatering fra Erling: Bogart fikk Oscar.Neste dag (lørdag) seilte vi i lett vind til Engelsviken på innsiden av Rauer. Her var det en sjømatrestaurant som var anbefalt (skipper har har spist svært god mat der ved en tidligere anledning). Den skuffet med vassen fisk og rar saus. Vi dro tilbake til båten og så en annen Bogart-film.
Oppdatering fra Erling: Sierra Madres skatt / The treasure of the Sierra madre, mye bla-bla-bla, 3 Oscar, bla-bla regissørens far bla-bla blottet for romantikk og lykkelig slutt.Søndagen seilte vi til Horten med genakeren oppe (og nådde 7.5 knop). I Horten ble Erling satt i land for å dra hjem til sine. Fred-Johan Og Maria seilte videre til Håøya. De oppnådde 8.6 knop, og da bare med genua 1. Hva dette sier om Erlings påvirking på farten kan dere jo selv regne ut. På Håøya ble det spist Real Turmat. Ingen Bogart siden vi ikke hadde dekning å skryte av.
Retur var på mandag i tåke og blikk stille. Så tett tåke at skip tuta. Vi hadde kjøpt inn tåkelur til Skagen Race, og den blåste skipperen i titt og stadig. Tåka letta til lunch, og vi stoppa på blåbøye på Steilene hvor Fred-Johan var i Teamsmøte mens Maria hengte opp gennakeren til tørk. Etter ankomst Hovedøya ble det vasket og ryddet. Her var jo ikke Erling, og vi mener han skylder de andre kompensasjon for dette.
Kjøleskapet har tatt kvelden = lunkent sjampagne.
Vi glemte å ta opp småbrisen på fordekket når vi hadde vasket og ryddet.
Vi hadde tape over luka under bommen for å hindre at cunninghamen skile kile seg - denne glemte "noen" å ta vekk.
Ingen av Brisen-skipene har seilt Skagen race, men nå ligger ting mer til rette for dette. Tanken er å delta i 2024 i NOR-rating klasse med spinnaker, eller genaker for å være mer nøyaktig.
Skagen Race finner sted i Kristi himmelfarttshelga, d.v.s. rundt 7. - 13. mai - inklusive tid brukt til/fra regatta. Starten for shorthandedklassene er 8. mai kl 13.50, og alle andre klasser fortløpende etterpå.
Regattaen er omtrent 125 nautiske mil lang, og returen til Oslo er 140-160 nautiske mil - avhengig av rute.
Styrende tanker for vår Brisens første Skagen Race er:
at vi er gode nok til å seile i NOR-rating klasse,
at det er bedre å komme sist i en NOR-rating klasse enn å komme midt i en turklasse,
at alle ombord er såpass kvalifiserte at de er selvdrevne - også i stiv kuling, slik at de ikke må ivaretas av noen (dette ekskluderer gjester som har lyst å være med, men som ikke kan seile),
at over halvparten kan sendes fram på masta ved storseilreving i grov sjø (dette ekskluderer gjester som har lyst å være med, men som ikke kan seile),
at sikkerhet er viktigere enn stolthet,
og at vi holder fokus oppe hele seilasen (d.v.s. det er lov å gi et vennlig hint om noen glemmer seg).
Vi deler på alle regattarelaterte utgifter.
Båten har fått nytt bunnstoff og er nå glatt som en barnerumpe.
Båten har hatt kjøl- og rorinspeksjon som påkrevt. Bestod uten anmerkninger.
En del nyttig info:
Notice of race: https://sailracesystem.no/regattasystem/regatta/meny/8739/SR2024NOR.pdf
Deltagerliste: https://sailracesystem.no/regatta?regatta=3853&deltagerliste=2
Online sjøkart for overfarten Sverige-Danmark: https://kartor.eniro.se/m/eFIG8
Det er mulig å zoome inn på f.eks. Skagen i dette kartet.
Tidsplan:
Søndag 5. mai, kl. 19.00: Skippermøte i Bærum.
Tirsdag 7. mai: Flytte skipet til Holmestrand.
Onsdag 8. mai ca. kl. 14.00: Start fra Holmestrand.
Fredag 10. mai, kl 10.00: Senester målgang.
Fredag 10. mai, kl 16.00: Premieutdeling i Kappelborg Kulturhus, Skolevej 5
Deretter: Retur.
Sikkerhetsregler: WS “2022-2023 Offshore Special Regulations”, kategori 3 gjelder med noen endringer (se Notice of Race). Brisen III kvalifiserer lett.
Mannskap er:
Skipper: Fred-Johan
Førstefokkeslask: Erling
Ypperstenavigatør, tolk og Bond-pike: Maria
Sjefsaerodynamiker: Christian
PS Til mannskapet: Ønsker dere navn og eventuelle titler justert er det bare å si fra.
Skagen Race er en 125 nautisk mil lang regatta som starter innaskjærs ved Holmestrand, fortsetter i utsatt farvann langs svenskekysten og avsluttes med å krysse Kattegat. Her er det mye vær å ta hensyn til, så gode værvarsler er viktige med tanke på optimal seilas og sikkerhet.
Her kan Brisens værside komme til nytte.